Masser af muligheder
aktiviteter - udflugter - seværdigheder
Iskælderen på bakken og Stauning i skoven

Gjerrild og omegn - og resten af Djursland med for den sags skyld - er rig på muligheder for aktiviteter og for at tage på udflugter både i bil, på cykel og til fods. Og ofte er det mest pudsige oplevelser, hvis man bevæger sig blot få meter væk fra alfarvej.
I skoven mellem Gjerrild og Veggerslev kan man hilse på Stauning. Få meter inde ad skovvejen, der går skråt bagud til højre (når man kommer fra Gjerrild) ca.150 meter før vejen drejer skarpt mod Veggerslev. Hvem, der har skåret relieffet i barken - og hvorfor - er ikke godt at vide, men en del år har billedet da været der. Nogle mener, at det er udført af den kendte Ovataci, der i perioder har været indlagt på Dalstrup-Centret, mens en anden forklaring lyder, at billedet er lavet af en Aksel Sodeman for ca. 50 år siden. Han skulle siden være rejst til USA.
Men hvilken historie er korrekt? Eller er der en tredie forklaring

På samme strækning kan man finde en kælder højt på en bakketop, omkranset af træer. Det er Sostrup Slots gamle iskælder. En stor brønd på to-tre meter i diameter.
Kælderen, der oprindeligt var beklædt med store kampesten, er beskrevet i et par af de naturbeskrivelser, der er udgivet om egnen. Om vinteren blev kælderen fyldt med is fra nærliggende vandhuller og den tjente så gennem resten af året som køleskab.
Resterne af iskælderen ligger på vestsiden af Hestehavevej, ca. 150 meter nord for Sostrup Slot. Der er adgang til kælderen ad en lille grusvej.

Sådan ser han ud - landsfader Thorvald Stauning –

på træet i skovkanten