|
|
Jernbanen var ejet af Ryomgaard-Gjerrild-Grenaa Jernbane A/S.
Aktiekapitalen var 2,1 millioner kr., hvoraf under 10 % var på private hænder
(den private ejerpost var iøvrigt usædvanlig stor, sammenlignet med andre
privatbaner) Resten ejedes af Randers Amt og de sognekommuner, banen løb
gennem.
Gjerrild station var hovedkontor for banen helt til 1949, med driftsbestyrer
Hougaard som stationsforstander. Først da Hougaard gik af, flyttede ledelsen
af banen til Grenaa.
Anlægsarbejderne blev påbegyndt i april 1910. og 12.maj 1911 blev
Ryomgaard-Gjerrild (30,8 km) åbnet. I 1917 åbnede Gjerrild-Grenaa (12,4 km).
I 1949 arbejder et udvalg fra Ryomgaard-Gjerrild-Grenaa Jernbane og
Ebeltoft-Trustrup Jernbane med driftsfællesskab mellem banerne og
Gjerrildbanens indførelse til Grenå st. så Grenå Vest kunne nedlægges.
Driftsfællesskabet bliver dog aldrig til noget.
I 1955 anbefaler Privatbanekommissionen (nedsat af Folketinget) at RGGJ
lukkes.
Ejeren af Pindstrup Mosebrug, la Cour, tilbyder at drive banen videre som
godsbane for egen regning, men afvises af kommunerne.
Med udgangen af jubi 1956 bliver Ryomgaard-Gjerrild-Grenaa (43,2 km) nedlagt.
RGGJ træder i likvidation med et underskud på 794.000 kr. (JBB5905)
I starten var den højst tilladte hastighed 45 km/t - senere hævet til 60
km/t. Banen var én af kun to i 1950 eksisterende jydsk/fynske privatbaner,
der aldrig fik skinnebusser (den anden var Skagensbanen, der fortsat
eksisterer). Man klarede sig med teaktræsbeklædte motorvogne fra
DFA/Triangel i Odense, og havde til det sidste damplokomotiver i beredskab
til den tungere transport (hvilken der ikke var meget af)
Stationernes historie:
Stationerne:
I 1920'erne reklamerede RGGJ med, at togene standsede ved alle
vejoverskæringer for at optage eller afsætte rejsende
Ekspeditionssteder:
* Ryomgaard - DSB-station, hvor privatbanen havde her en remise (1 spor)
* Roligheden, trinbræt åbnet 1933
* Kærende, trinbræt med sidespor, åbnet 1911
* Nimtofte Station
* Ramten Møllegård, trinbræt åbnet 1930
* Ramten Station
* Dystrup, trinbræt åbnet 1927
* Stenvad Station I vestenden livligt benyttet privat sidespor til
tørvefabrikken
* Hytten, trinbræt åbnet 1933
* Tranehuse Station
* Glæsborg Kær, trinbræt og mergelsidespor, åbnet ca. 1920. Trinbræt først
officielt 1933
* Thustrup, trinbræt åbnet 1933
* Glæsborg Station
* Albæk, trinbræt
* Brøndstrup, trinbræt åbnet 1933
* Gjerrild Strand - 4 km langt privat sidebane (af mange kaldet
Tyskerbanen) til stentransporter. Bygget af Organisation Todt, åbnet 7. marts
1943. Stentransporterne fra Gjerrild Strand betød betydelige mængder gods
sammen med tørv fra Stenvad 56.000 tons i driftsåret 1953/54. Banen til
stranden mistede sin betydning, da skibe overtog stentransporterne.
* Gjerrild Station
Remise med 2 spor (nu vandrerhjem) samt banens værksted og dræsineskur
* Sostrup, trinbræt
* Tornled Station - nu privat beboelse (ligger i skovkanten, hvor vejen fra
Gjerrild til Veggerslev slår et skarpt sving til venstre.
* Voldby Station
* Robstrup, trinbræt
* Hammelev, trinbræt åbnet 1924
* Grenaa Vest - banens egen station i Grenaa.
|
|
|